بودجه زیارت را به پایتخت معنوی کشور برگردانید

رییس کارگروه گردشگری خراسان رضوی از مسوولان کشوری خواست بودجه زیارت را که در اصل به این استان و مشهد به عنوان پایتخت معنوی کشور تعلق داشته است را مانند گذشته به آن برگردانند.

به گزارش روابط عمومي اداره كل ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري خراسان رضوي ˈمحمد حسن واحدیˈ دوشنبه شب در مراسم معرفی مدیر کل جدید میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی افزود: این استان در بخش خدمات رسانی مطلوب به زائران با محدودیت مالی مواجه است.

وی با بیان اینکه بودجه زیارت از ابتدا به دلیل حجم بالای زائران بارگاه مطهر امام رضا (ع) به استان خراسان رضوی تعلق داشت، افزود: متاسفانه در سالهای اخیر این بودجه در سطح کشور توزیع شد در حالی که باید صرف تامین هزینه های خدمات زیربنایی و رفاهی زائران در این استان می شد.

او اظهار داشت: امسال میزان بودجه زیارت استان خراسان رضوی در مقایسه با سال گذشته به شدت کاهش یافت و مسوولان را در خدمات رسانی مطلوب به زائران دچار مشکل کرد.

وی افزود: هدف از اختصاص بودجه زیارت به خراسان رضوی افزایش سرانه های عمرانی و غیرعمرانی استان بود تا بار تامین خدمات زیربنایی گردشگری از روی دوش شهرداری ها برداشته شود.

او خاطر نشان کرد: خدمات رسانی به میلیون ها زائر در سال که به مشهد مقدس مشرف می شوند، هزینه دارد بویژه در ایام پیک مسافران هزینه ها به چند برابر افزایش می یابد لذا برای خدمات رسانی مطلوب به زائران نیازمند بودجه و اعتبار لازم هستیم.

معاون امور عمرانی استاندار ي خراسان رضوی گفت: این استان در طول سال 50 درصد اقامت گردشگران در کل کشور، 50 درصد تخت های موجود در هتلهای کشور و 50 درصد میزان حمل و نقل در ایران را دارد.

واحدی افزود: روزانه 140 پرواز در فرودگاه مشهد انجام می گیرد و تنها در نوروز امسال، خراسان رضوی رکورد ورود شش میلیون زائر را در کشور شکست.

وی با یادآوری اینکه در سالهای اخیر ستاد تسهیلات زائر در خراسان رضوی تشکیل و دائمی شد، از مدیریت جدید اداره میراث فرهنگی استان خواست تا این ستاد را به صورت شبانه روزی فعال نگه دارد ضمن اینکه از بودجه زیارت نیز برای جلوگیری از تعطیل شدن آن استفاده می شود.

وی با اشاره به اقدامات انجام گرفته از سوی ستاد تسهیلات زائر در حوزه گردشگری خراسان رضوی، گفت: مطالعات طرح از مبدا تا مقصد در استان به اتمام رسیده و به صورت نمونه اجرا شده است که باید توسط مدیریت جدید اداره میراث فرهنگی به طور رسمی به مرحله اجرا درآید.

وی بیان کرد: طرح جامع گردشگری تاکنون دو بار در خراسان رضوی به اجرا درآمده و نیمه فعال رها شده است اما طی چند ماه اخیر شرح خدمات این طرح تصویب شد که باید اجرای آن توسط مدیریت جدید اداره میراث فرهنگی دنبال شود.

رییس کارگروه گردشگری خراسان رضوی با اشاره به قابلیت های توریستی استان گفت: وجود پربرکت حرم امام رضا (ع)، همجواری با دو کشور افغانستان و ترکمنستان، سیستم توانمند حمل و نقل، وجود تاسیسات مدرن گردشگری، تنوع ارائه خدمات گردشگری و وجود تجهیزات پیشرفته پزشکی از جمله این ظرفیتها هستند.

واحدی افزود: عملیات احداث شهرک سلامت در زمینی به گستره 123 هکتار در مشهد آغاز شده و 40 درصد پیشرفت اجرایی دارد، همچنین اجرای طرح توریسم درمانی نیز در استان آغاز شده و در این راستا بیمارانی از کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز پذیرش شده اند.

وی اظهار داشت: توسعه صنعت گردشگری در خراسان رضوی را باید با تزریق بودجه به اداره میراث فرهنگی رقم زد و برای هزینه کرد مطلوب این بودجه باید طرحهایی ارائه شود که میزان ماندگاری زائر در استان را افزایش دهد.

وی با بیان اینکه خراسان رضوی بخش خصوصی فعالی در سرمایه گذاری بخش گردشگری دارد، گفت: اکنون پروسه تصویب طرحهای گردشگری که از سوی سرمایه گذاران ارائه می شود در ستاد تسهیلات زائر استان کوتاه شده تا طرحها سریعتر به سرانجام برسند.

وی با اشاره به اینکه در بحث گردشگری خراسان رضوی دو مقوله مهندسی و مدیریت مطرح است، گفت: در بخش مهندسی طرحهای گردشگری و ظرفیتهای این بخش هیچ مشکلی در استان وجود ندارد اما بحث مدیریت اجرای طرحها و خدمات رسانی در این حوزه با مشکل بخشی نگری متولیان و عدم هماهنگی آنان مواجه است.

معاون استاندار خراسان رضوی گفت: اگر دستگاه متولی بخش گردشگری در کریدور حرفه ای خود منسجم، دقیق و به موقع حرکت کند در ایام پیک ورود مسافران و زائران به استان بهترین خدمات رسانی انجام خواهد گرفت.

واحدی افزود: برای توسعه صنعت گردشگری در خراسان رضوی باید تفکر سیستماتیک در این حوزه حاکم شود و متولیان یک کار فرآیندی، تیمی و نتیجه گرا را دنبال کنند.

وی از مدیریت جدید اداره كل میراث فرهنگی خراسان رضوی کمک به احیا و توسعه مجموعه فرهنگی – تاریخی توس را خواستار شد و افزود: در کشور همسایه، مردم به مجسمه فردوسی احترام می گذارند و این شاعر گرانقدر همواره مورد تکریم خارجیان است در حالی که ما از این ظرفیت فرهنگی و ملی غافلیم.

وی تسهیل روند سرمایه گذاری، افزایش زمان ماندگاری زائر با نصب المان های جذب مسافر با رویکرد پایتخت معنوی، توسعه طرح گردشگری سلامت، توسعه آموزشهای صنایع دستی، راه اندازی شهرک و بازارچه های صنایع دستی، اجرای طرح جامع زیارت و آموزش مردم برای استقبال صحیح از زائران را از سوی مدیریت جدید اداره میراث فرهنگی خراسان رضوی خواستار شد.

/108

 

انتهای پیام/

کد خبر 139207232